Kuvituskuva: NELHOS

Koulunkäynti vieraalla kielellä voi vaikuttaa lapsen koulumenestykseen negatiivisesti. Sagar siirtyi opiskelemaan kotikylänsä kouluun, jossa hän sai opetusta omalla äidinkielellään. Pian hänen arvosanansa lähtivät nousuun.

Sagar aloitti koulunkäynnin sisäoppilaitoksessa Nepalissa, jossa opetuskielenä käytettiin nepalia ja englantia. Koska pojan äidinkieli on lhomi, hänen oli vaikea ymmärtää opetusta ja vieraiden kielien käsitteitä. Tämä johti huonoon koulumenestykseen, ja hän oli yksi luokkansa heikoimmin pärjäävistä oppilaista.

Sagarin isä huomasi, ettei poika oppinut koulussa, ja siirsi tämän heidän kotikylänsä peruskouluun, jossa opetuskielenä käytettiin oppilaiden äidinkieltä.

Koulun opettajat olivat osallistuneet lhomien Nepal Lhomi Society (NELHOS) -kansalaisjärjestön järjestämiin koulutusohjelmiin. Koulutuksissa he oppivat tekemään opetuksesta lapsikeskeistä ja kiinnostavaa. Lisäksi heille tarjottiin äidinkielistä opetusmateriaalia, jota he pystyivät hyödyntämään opetuksessa.

Äidinkielinen opetus vaikutti siten, että oppilaat alkoivat ymmärtää opetuksen sisältöjä paremmin.

– Kun vaikeita aiheita selitettiin äidinkielellä, Sagar pystyi ymmärtämään käsitteitä helpommin, yksi hänen opettajistaan, Nigjok kertoo.

Ajan myötä Sagarin suorituskyky parani huomattavasti. Hän oli neljänä lukuvuonna luokkansa paras oppilas. Nyt pojan isä iloitsee Sagarin erinomaisesta edistymisestä ja saavutuksista.

Opettajana toimivan Nigjokin mukaan Sagar on yksi hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää äidinkieli on koulutuksessa – ei ainoastaan oppimisen lähtökohtana vaan myös perustana muiden kielten ja oppiaineiden ymmärtämiselle. Kun opettajat huomasivat äidinkielisen opetuksen positiivisen vaikutuksen, he alkoivat soveltaa oppimaansa myös muihin oppiaineisiin ja kieliin. 

Teksti: NELHOS

Toimittanut: Elina Smeds