
”Olen oppinut näppäilemään numeroita ja voin soittaa kenelle tahansa, jonka haluan tavoittaa. Tunnen onnistumista ja riippumattomuutta muista”, kuvaa etiopialainen Mumesa Ibrahim. Oman perheen jäsenille soittaminen kuulostaa aika yksinkertaiselta. Mutta entä kun ei osaa tunnistaa numeroita kännykässä? Tämä tilanne on tuttu miljoonille aikuisopiskelijoille Etiopiassa.
Sen jälkeen, kun keisari Haile Selassie syöstiin vallasta vuonna 1974, Etiopiassa alkoi tiukan sotilashallinnon aika, joka muuttui sosialismiksi. Uusi hallitus lupasi paljon – kuten koulutusta kaikille. Silti 50 vuotta myöhemmin arvioitiin, että vuonna 2023 etiopialaisista oli lukutaitoisia vain hieman alle 52 prosenttia.
Luku kertoi kuitenkin huomattavasta parannuksesta aikaisempiin vuosiin verrattuna maassa, jossa vain 69 prosenttia lapsista suorittaa perusasteen koulutuksen loppuun. Koulua käydään yleensä lapsen toisella tai kolmannella kielellä, jota hän ei osaa hyvin. Tämän seurauksena monet päätyvät väheksyttyihin töihin tai jäävät työttömiksi. He eivät pysty osallistumaan mielekkäästi ympäröivän yhteiskunnan elämään, kuten keskusteluun yhteisöön vaikuttavista taloudellisista, sosiaalisista tai poliittisista asioista, eivätkä lukemaan terveystietoa tai käyttämään teknologiaa.
Mumesan todellisuus on sama monilla etiopialaisilla aikuisilla tänä päivänä, etenkin naisilla. Etiopian kaltaisessa historiallisesti patriarkaalisessa yhteiskunnassa naisia on perinteisesti pidetty vähempiarvoisina. Naisten tehtävänä on ollut huolehtia kodista, synnyttää lapsia ja tehdä peltotöitä. Miesten roolina on ollut hankkia elanto, saada koulutusta ja osallistua yhteiskuntaan laajemmin vaikuttaviin asioihin. Nykyään tämä kaikki on muuttumassa, mutta se vaatii aikaa, ponnistelua ja panostusta – tässä tapauksessa aikuisopiskelijoihin ja heidän tulevaisuuteensa.
Hagige Mehemed on nainen, joka haluaa hankkia elannon perheelleen. Hän viljelee vihanneksia ja myy satoaan paikallisella torilla. ”Osallistuin erilaisiin koulutustilaisuuksiin, joissa keskityttiin toimeentuloamme parantaviin taitoihin. Tästä mahdollisuudesta huolimatta minulla oli aluksi vaikeuksia kirjoittaa nimeni kunnolla, mikä hankaloitti kauppatavaroiden merkitsemistä”, hän kertoo. ”Kun esimerkiksi toin myytäväksi sipuleita, en ollut useinkaan varma säkin painosta. Päätin ryhtyä toimiin asian korjaamiseksi. Nyt varmistan, että merkitsen säkkiin tarkasti sekä nimeni että sen sisällön painon.”
Nämä ovat suuria muutoksia Hagigen elämässä. Nyt hän voi käydä kauppaa luottavaisin mielin ja olla varma, että hän saa tuotteistaan oikean hinnan.
Mikä sitten aiheutti muutoksen? Hagige on yksi niistä 892 naisesta, jotka osallistuivat SIL Etiopian järjestämille aikuisten luku- ja kirjoitustaidon kursseille 18 alueellisessa keskuksessa, jotka toimivat benishangulin, shinashan ja gumuzin kielten puhujien parissa Länsi-Etiopiassa aivan Sudanin rajan tuntumassa.
Kun nämä naiset oppivat, he heräävät eloon. Sen lisäksi he pystyvät osallistumaan lastensa koulutukseen. Tämä katkaisee vähäisen koulutuksen kierteen, jossa lapset eivät välttämättä pärjää koulussa, koska kotona ei ole aikuisia auttamassa oppimisessa ja kotitehtävissä. Kun vanhemmat voivat antaa arvoa koulutukselle tällä tavalla, lapset pysyvät todennäköisesti koulussa pitempään ja saavat paremman koulutuksen.
”Kun lapseni palaavat koulusta, tunnen pystyväni osallistumaan aktiivisesti heidän oppimiseensa”, kuvaa toinen aikuisopiskelija Athaja Ibrahim. ”Tiedän, miten seurata heidän tilannettaan ja tehtävien suorittamista. Se merkitsee, etteivät he voi helposti petkuttaa minua kotitehtävien tekemisen suhteen. Osallistuminen saa minut tuntemaan suurempaa yhteyttä heidän edistymiseensä ja varmistaa, että voin tukea heitä tehokkaasti.”
Kieleen panostaminen tuo aitoa vaikutusta. On innostavaa nähdä Athajan, Hagigen ja Mumesan kaltaisten naisten elämässä tapahtuvia muutoksia. Toivomme näkevämme samanlaista pysyvää muutosta sukupolvesta toiseen.
Koonnut ja toimittanut Marc Secchia hankkeen piirissä olevien naisten kertoman pohjalta.
Benishangul-Gumuz Women’s Literacy on SIL Etiopian ylläpitämä aikuisten lukutaito-ohjelma, jota rahoittaa Norjan Lähetysseura (NMS). Wycliffe Raamatunkääntäjät tekee yhteistyötä myös SIL Etiopian kanssa, mutta keskitymme ensisijaisesti esiopetukseen ja lukutaitoon. Molemmilla ohjelmilla on suuri vaikutus yhteisöihinsä ja ne osoittavat, että lukutaito voi olla elinikäinen sitoutuminen, joka johtaa vahvempiin ja kestävämpiin yhteisöihin. Jumalan sana tulee osaksi ihmisten arkipäivää heille merkityksellisimmillä kielillä.