Kuvittele rentoutuvasi kesämökillä ihanana kesäpäivänä. Tummansininen vesi on peilityyni. Otat pienen kiven käteesi ja heität sen veteen. Kuuluu läiskähdys. Sitten renkaat leviävät järven pintaa pitkin kauemmas ja kauemmas. Kun pienet laineet osuvat lähellä oleviin kiviin, ne kääntyvät takaisinpäin luoden arvaamattomia ja monimutkaisia kuvioita.

Tällaista voi olla myös yhteisöissä tapahtuva muutos.

Nepalin lhomin ja naban kielillä toteutettavan, monikielistä perusopetusta koskevan aloitteen tavoitteena on luoda vahva perusta kestäville, asteittaisille parannuksille koulujen opetuksessa. Lähestymistapa on kokonaisvaltainen, ja oppilaat, opettajat, viranomaiset ja yhteisöt on otettu mukaan koulutusprosessiin. Kun tämä toimii hyvin, siitä heijastuvat vaikutukset voivat olla odottamattomia ja kauaskantoisia.

 Bhotkholan maalaiskunnassa Nepalissa paikallisen koulun rehtori Angdawa Bhote kertoo, että projektorin käyttö on lisännyt opetusmenetelmien tehokkuutta ja vuorovaikutusta oppitunneilla. Opettajat ovat tyytyväisiä modernin teknologian tuomiin tuloksiin ja kertovat, että oppilaiden osallistuminen on parempaa. Hyvin osallistuvat oppilaat oppivat ja ovat tyytyväisiä.

Myös läheisen toisen koulun pitkäaikainen opettaja ja rehtori Genda Angjuk Lhomi toteaa, että äidinkielellä opettaminen on parantanut oppimista myös muissa kouluaineissa. Oppilaat ovat alkaneet saada parempia arvosanoja matematiikassa, luonnontieteissä ja muissa aineissa. Sen lisäksi opettajien ja oppilaiden välinen kommunikointi on aikaisempaa parempaa, kun äidinkieltä käytetään tehtävien selittämiseen. Oppilaat käyvät koulua nyt säännöllisesti ja pystyvät kehittämään hyvät suhteet opettajiin.

Genda Angjuk Lhomi

Koska opetussuunnitelma ja oppikirjat ovat äidinkielisiä, vanhempien on helpompi ymmärtää lasten kotitehtäviä ja auttaa niissä. Vanhemmat ovat innostuneita oppikirjojen sisällöstä, koska se täydentää heidän omaa oppimistaan.

Opetussuunnitelma edistää myös paikallisyhteisön tapojen ja kulttuurin huomioimista ja säilyttämistä. Äidinkielen opettajia valmennetaan oppilaskeskeisten menetelmien käyttöön, niin että opetukseen sisältyy myös paikallistuntemusta ja alkuperäiskansojen omaa osaamista kuten kunnioittavien nimitysten käyttöä, kansantarinoita, sananlaskuja ja paikallisia tekstejä. Valmennukseen kuuluu myös perehtymistä tekstilähtöiseen opetukseen ja menetelmiin opetuksen helpottamiseksi. Perusopetusohjelma tehostaa näin ollen yhteisön antamaa tukea ja sen osallistumista.

Eräässä koulussa kiellettiin roskaruoka ja sen myötä muoviin pakattu ruoka koulun alueella. Asiasta alettiin puhua ja se johti pian koko yhteisön kattavaan aloitteeseen, jolla haluttiin tehostaa muovi- ja lasijätteen keräystä ja käsittelyä. Tämä on jo parantanut jätehuoltoa ja ympäristön puhtautta kunnassa. Sen seurauksena kaikki ovat terveempiä ja tietoisempia siitä, että ympäristöstä on huolehdittava tulevaisuutta silmällä pitäen.

Niin kuin näkyy, muutoksen aallot alkavat ulottua laajemmalle.

Teksti: Marc Secchia

Kuvat: NELHOS

Käännös: Riitta Bonny

Kategoriat: Nepal